Interview with Siksa Kubur

siksa kubur
SIKSA KUBUR/SK, Band berasal dari Jakarta ini masih menunjukkan sikap serta komitmen mereka dalam berkarya meski beberapa waktu lalu Andyan Gorust sang pendiri sekaligus motor band ini, hengkang dari band. Mari kita simak sedikit interview dengan Andre Tiranda sang guitarist.

SIKSA KUBUR/SK, This band come from Jakarta still show the attitude and also their commitment to still together and make a masterpiece future even some times ago, Andyan Gorust the front man, leave from the band. Let us correct reading a few interviews by Andre Tiranda the SK guitarist.


Gimana kabar SK hari ini?

Halo Sastrawan, kabar SK hari ini baik2 aja dan tetap tertawa...hehehehe

How is SK today?

Hello Sastrawan, SK fine and we are still laugh…hehehehehe


SK dapat drummer baru. Katanya kelahiran Yogyakarta. Namanya siapa?kenalin dong? Apa permainan drummer baru ini bakal mengimbangi kepiwaian Andyan? Atau mungkin melebihi barangkali…

photo band

Halo bro, yeah benar SK dapet drummer baru yang kedua orang tuanya orang
Yogya, tapi dia kayaknya lahir disini hehehehe, namanya PRAMA panggilannya
JANGEX, dan gue percaya engak lama lagi dia akan bisa menggantikan Andyan
Gorust sepenuhnya, saat ini dia masih dalam proses pematangan dan pengalaman manggung aja, soalnya dia emang masih muda banget jadi kedepannya masih bisa sangat berkembang. Melebihi..? hmmmm itu tergantung dia nya hehehehe



Do you have new drummer? He is from Yogyakarta, isn’t? What is his name? Say hello to us? What do you think his job more brutal than Andyan? Or more power full than Andyan perhaps…

Hello Bro, Yes. We just have a new drummer. His parent from Yogya, but he was born here hehehehe, his name is PRAMA or called him JANGEX, and I trust not far from now. He will be able to replace the Andyan Gorust fully, in this time he still in course and experience of show, he still very young become to the fore it him still can very expanding. Exceeding..?hmmmm that is depended to himhehehehe

Andyan pendiri SK, lalu apakah kepergiaan beliau menjadi kendala pada band? Padahal Andyan cukup handal dalam menulis lagu, terlebih di album Back to Vengeance dan Eye Cry

Kendala itu pasti, kepergian Andyan sempat bikin gue berpikir saat itu kalo ini akhir dari SK, tapi karena support dari temen2 yang ngasih semangat supaya kami melanjutkan band ini, akhirnya kami mutusin untuk mengaudisi drummer baru, untungnya kami bisa dapetin drummer yang kami inginkan. Untuk penulisan lagu sendiri, nggak ada masalah, karena mulai album Eye Cry, gue udah mengambil alih mayoritas penulisan lagu, Yudi bebek juga menyumbang lagu2 edan sehingga sangat membantu.

Andyan was Founder of SK, do you think that is become the constraint the band? Though Andyan really good song writer, particularly in album of Back to Vengeance and Eye Cry

That constraint surely, after departure Andyan I thinking that moment this is end of SK, but support from friends which give us spirit so that we continue this band, finally we dedicated to auditioning new drummer, we just find a good drummer which we wishing. For the writing of song by self, there is no problem, because strarting album of Eye Cry, i just take over the majority of song writing, Yudi bebek also contribute the insane songs so that very assisting

Pada DVD Rottrevore Death Fest, sound SK sangat apik, bersih, nyaris tanpa cacat…Bagaimana rasanya main pada saat itu?Dimana show yang paling kalian sukai?

Wah terimakasih bro, lancarnya permainan kami saat itu karena kami didukung oleh crew2 yang sangat baik dan soundman yang hebat, saat itu rasanya kayak mimpi aja, bisa manggung dan direkam…hehehehe awalnya nervous banget sampe gemetaran takut salah dll, tapi begitu udah berdiri di panggung ya udah enjoy aja..!!! hmmmm show yang paling gue sukai…..semuanya….semua show SK adalah
mimpi yang jadi nyata buat gue dan temen2 yang lain !!


At DVD Rottrevore Death Fest, sound SK was very nice, clean, almost without false…How do you feel play that a moment? Do you have a favorite show?

Yeah thank you bro, We played fluent that moment because we was supported by very good crew2 and very good soundman, that moment likely a dreaming, we can play and recorded by cameras…hehehehe Before that i look nervous and tremble to fear wrong etc, but after i standing in podium we playing enjoy..!!! hmmmm I like all most show…..All….All show of SK is like dream which become the reality to me and other friends!!

Masih seputar show, SK kemaren sempat jadi pembuka Kreator.gimana pendapat kamu? Apa show saat itu bener-bener asik? Yang aku dengar, pada saat main. Kalian sempat break sejenak karena mati lampu atau gimana?Atau malah ada oknum yang sengaja berbuat jahat sama kalian…

Wah itu mungkin kejadian yang ga bakal gue lupain seumur hidup bro..hehehe, kami merasa disabotase oleh penyelenggara nya saat itu, kami udah cek sound selama 4 jam dari jam 11 malem sampe jam 2 pagi, ternyata besoknya pas hari H, semua sound dan instalasi panggung kami disingkirkan, bahkan kursi drum Andyan Gorust pun dipindahkan, sehingga malem itu kami tampil kayak BADUT PELENGKAP ACARA hehehehehe…bener2 keterlaluan, tapi biarlah, gue anggap itu pelajaran berharga dan penempa mental gue… toh perbuatan mereka ga bisa menghancurkan SK, SK masih bertahan sampai hari ini…Thanks buat temen2 semua yang ga berhenti2 kasih semangat.. YOU GUYS
RULE!!!



Still in around show, Yesterday SK has time to become the band opening for Kreator. How about your opinion? That was really great show? What I hear, when you play. You have time to break a moment because there is a problem with installations? Or oppositely there is a guy which intends to disabled your show…

That possible occurence which i never forget for a lifetime bro..hehehe, we feel the sabotage by organizer that’s moment, we just check the sound during 4 hour from 11 p.m to 2 morning, in the reality day, all sound and our podium installation was removed, even chair of drum of Andyan Gorust was even also removed, so we come up the CLAWN THE COMPLEMENT of EVENT today hehehehehe…really damned, but by the way i assume that Iesson worth and foreger bounce us… anyway they can’t break the SK, SK still stay until today…Thanks make all friends there’s no stop give us a spirit.. YOU GUYS RULE!!!


Band-band death metal mancanegara sering berdatangan ke Indonesia, Kira-kira Indonesia bisa jadi pasar potensial ga untuk show metal?

Sebenernya dari tahun 92 saat Sepultura membuat sejarah di sini, Indonesia
udah jadi pasar yang sangat potensial, tapi karena pemerintahnya gila, dan dollar melambung tinggi, maka kita mesti bersabar sampai sekarang ini dimana band2 metal mancanegara udah banyak yang memasukan Indonesia dalam jadwal mereka…


Death metal foreign bands just coming to Indonesia, Do you think Indonesia is possible made a potential market for metal show?

In 1992 when Sepultura make the history here, Indonesia has become the very potential market, but because its government was mad, and dollar currency become high stomach, We must slowdown and hear this who foreign metal bands put Indonesia in their schedule

Saya lihat di cover Podium, kalian mensupport sebuah produk stik dan pick. Jika ada sebuah pilihan, kalian pilih mana di endorse oleh Axxis twin pedal, Jackson gitar, Pearl Drums atau sebuah perusahaan yang sama sekali ga ada hubungannya dengan musik kalian, misalnya produk susu ibu hamil atau pembalut wanita…

cover album

Kami sangat senang kalo ada produk musik yang mau mensponsori kami, asalkan sesuai dengan selera dan kebutuhan kami, kalo untuk sponsor yang diluar alat musik kami ga pernah mau..kecuali BIR dan GANJA kalo ada yang mau sponsorin…hehehehe

I see in to cover the Podium, you are supported by a product of stick and pick. If there is a choice, where are all of you choosing? Which endorse by Axxis twin pedal, Jackson Guitar, Pearl Drums or there is a company support to you but they no relation with the music all of you, for example pregnant mother milk product or woman bandage

We very like there is a music product which will sponsor us, so long as according to our requirement and appetite, we did want cooperate with sponsor of which outside our castanets...excepted for BEER and MARIJUANA there is which will to be our sponsor …hehehehe

Menurut saya SK adalah salah satu band death metal ter active dalam pembuatan album dan paling banyak penggemarnya di Indonesia?setuju???

Hah..?? ga salah tuh… maunya sih begitu, tapi kami masih sangat jauh dari itu …but thanks anyway…


I mean SK is the one most death metal band active making an album and at most its devotee in Indonesia? Do you agree???

Hah..?? you are wrong… i want same like you, but we still very far from that … but thanks anyway

Sekarang kalian masih di handle Rottrevore Records, apa tidak ada keinginan mencari label luar negeri? Unique Leader Records atau Relapse Records mungkin?

Sampai saat ini kami sangat senang berada di Rottrevore Records, karena Rio tau banget gimana mesti memperlakukan band death metal, kalo label luar negeri. Sih mau banget apalagi seperti label yang lu sebutin diatas, tapi itu ga jadi prioritas kami, buat kami yang penting kami dikenal di negeri sendiri dulu, kalo emang udah waktunya dikenal diluar yah biar terjadi sesuai waktunya aja



Your band is still handled by Rottrevore Records, there’s no desire to look for the overseas label? Unique Leader Records or Relapse Records perhaps…

We love to work with Rottrevore Records till now, because Rio know how to do for a death metal band, about overseas label. We still looking for that like you told above, but that is no become our priority, the important think is dedicated to recognize in our country first, then the next step is dedicated to recognize outside

Mungkin ga, band death metal Indonesia tour keliling dunia?Seperti band-band Amerika atau Eropa… Menurut info yang saya dapat SIKSA KUBUR bakal di undang show di Amerika, apa bener tuh?

Bisa aja kalo punya kekuatan financial yang kuat…dan pastinya dapet undangan untuk tour disana hehehehe…SK diundang ke Amrik ..? wah gue aja baru denger nih..heheheheeh enggak ah, ga mungkin kami diundang ke sana,banyak band yang lebih pantas diundang kesana ketimbang kami….

Its possible, an Indonesian death metal to make a world tour? Like as American bands or Europe bands… According from info which I earn SIKSA kUBUR will tour to America, which is true?

It’s possible when the band have good financial…and they will get invitation for the tour of there hehehehe…SK invited to Amrik ..? wow i just hear it..heheheheeh No, that is impossible we invited to there, many more invited proper band there compared than us….

Apa kalian mempercayakan sebuah team management mengatur band ? Sebenarnya penting nggak sih management?

Kami mempercayakan seorang manager untuk mengatur show dan lain2 karena
emang kami pengen
lebih banyak memikirkan musik dan musik saja, manajemen
jelas penting karena faktanya semua band maju di dunia pasti punya manajemen, enggak ada yang akan membantah pentingnya manajemen dalam sebuah band…


Do you trust a team management for arrange the band? What do you think, it’s important?

We entrust a manager to arrange the show and else because we just wanna to concentrate with music and only in music, management is important think because its fact all band must do for their forward, in this world must have the management, there is no can argue how important management in a band…

Komentar kalian dengan album Death Vomit’the Prophecy’, Jasad’Annihilate the Enemy’ dan Disinfected’Aku Akan Bunuh Kamu’? Apa ada band death metal Indonesia yang menjadi rekomendasi kalian?

Semua album yang lu sebutin di atas semuanya adalah album yang LUAR BIASA, masing2 punya gaya musiknya sendiri, dan gue SANGAT SUKA ketiga2nya…band death metal yang kami rekomendasikan…SEMUA BAND DEATH METAL DI INDONESIA…KELIAN SEMUA EDAAAAN !!!!



Give your comment about the album of Death Vomit 'The Prophecy', Jasad 'Annihilate the Enemy' and Disinfected 'Aku Akan Bunuh Kamu'? Do you have a recommendation for Indonesian death metal bands?

All of that albums which you explained above are AMAZING album, every bands have their own music style, and i very like them…death metal band which want to recommendation is…All of the DEATH METAL BANDS IN INDONESIA…You are Crazy all!!!!

Mengapa kalian ngasih title Podium pada album ke-4 ini padahal sempat saya denger akan pakai title Serigala Tanpa Nurani?

Kami merasa Podium lebih mewakili isi album, dan lebih mudah diingat aja hehehehe

Why you give your fourth album title is Podium, I hear before this the title is Serigala Tanpa Nurani, isn’t?

We feel Podium more deputizing of album content, and remembered easier hehehehe

Konsep musik pada album pertama The Carnage sangat beda dengan Back to Vengeance, Eye Cry atau Podium, akankah kalian mengubah konsep musik kalian pada album baru nanti? Atau merubah penampilan kalian barangkali…sekarang lagi ‘ngetrend’ potongan rambut rada miring…

Waduh..hehehehe kalo merubah style musik kan normal dalam sebuah band, seperti Cryptopsy setiap albumnya selalu ada warna baru sampai sekarang, kami juga selalu mencari nuansa baru dalam musik kami....yah kayaknya untuk album kedepan pasti ada perubahan lagi tapi yang jelas bukan rambut miring, karena kalo rambut miring kan
mesti ganteng dan muda...sedangkan kami rata2 tidak muda apalagi ganteng heheehhehehe



In your first album The Carnage, the music concept is very different with Back to Vengeance, Eye Cry or Podium; would you want to change the music concept for next new album? Or maybe change your appearance…there is a trend oblique haircut…

Opss..hehehehe changing the music concept is normal for a band, like Cryptopsy with each albums; every its album always there is new colour until now, we also always look for the new nuance in our music....yeah perhap for next album of to the fore surely there is change again but which clearly that is not oblique haircut, because oblique haircut is must handsome and young...but we just flatten not young again and no handsome heheehhehehe

Paduan suara selalu ada di setiap album SK pasca album Back to Vengeance, apakah itu masih kalian sisipkan di setiap album ke depan nanti?Siapa sih yang memberikan ide?

Waktu penggarapan EYE CRY, itu kami dibantu sama temen2 paduan suara digereja gue, tapi untuk album Podium kami udah nyiapain konsep intro yang berbeda, dimana kami dibantu oleh musisi tamu juga, namanya Reynold pemain keyboardnya In Memoriam/Gelagat..band progressive rock Indonesia...biasanya untuk ide intro kita rembukin sama2

Always there is choir in every album of SK after album Back to Vengeance, whether that still all of you insert in each every album forwards? How is giving idea

When we work for EYE CRY, we getting helped from my friends in my church, but for the album Podium we stay make a conception the intro which differing, where we is assisted by guest musicians also, His name is Reynold keyboard player In Memoriam/Gelagat...a progressive rock band from Indonesia...We always work together for the idea of our intro

Saya ngefans dengan SK, semua album SK saya punya. Dari CD the Carnage/Back to Vengeance, CD Eye Cry. Untuk Podium saya baru punya kaset dan sepertinya ada bonus track di format CD Podium?Bisa di ceritakan apa bonus track tersebut?Ada perbedaan untuk layout cover?Penasaran saya…

Yeah, memang untuk format CD kita menambahkan bonus track yang isinya cover song dari Pantera, yaitu “Fucking Hostile” disitu juga ada vokalis tau yang berduet dengan Japs, namanya Marioganzamo, vokalisnya Looserz,jakarta old skool hardcore...

I am the true fans of SK, I have all SK albums. From CD the Carnage / back to Vengeance, CD Eye Cry. For Podium, I just have cassette and there is bonus track in CD format, isn’t? Give me the story about that? There’s difference for the layout of cover?

Yeah, it is true for the format of our CD enhance the bonus track which its contents cover the song from Pantera, that is " Fucking Hostile" there also there is guest vocal duet with Japs, His name is Marioganzamo, the vocal of Looserz, jakarta old skool hardcore...

Berapa lama biasanya kalian buat lagu?dimulai dari part gitar sampai bener-bener utuh menjadi sebuah lagu?Atau Japra nyanyi-nyanyi dulu trus diiringi gitar atau bagaimana?
Saya menemukan banyak gambar daun ganja di cover Podium, dan pada lagu ‘Pesta para Pecundang’, menceritakan kehidupan kalian atau gimana?Sebelum manggung apa harus dalam kondisi mabuk??

Biasanya gue bikin lagu sampai selesai, kemudian geu kasih Japra untuk bikin pattern dan liriknya, terus
Yudi Bebek juga kasih ide ini dan itu,dan disempurnakan oleh isian yang sangat brilian dari Andyan Gorust...Ganja..? hehehehe wah ganja adalah bagian penting buat pergaulan SK dan lagu Pesta.....itu memang gambaran keseharian kami , dan ya betul saya memang selalu dalam kondisi “sedikit” mabuk kalo mau manggung...itulah kelemahan saya....hehehehe


How long usually all of you make a song? From part guitar until become really a song? Or Japra sing first and then accompanied by the guitar or how? I find many picture of marijuana leaf in Podium cover, And at song ' Pesta Para Pecundang', that is narrating the real life all of you or what? Before show do you in drunken condition???

Usually I make the song till finish, later ;then I giving Japra to make the pattern and its lyric, then continued by Yudi Bebek, he is also give me an idea, and completed by very brilliant stuffing by Andyan Gorust...Marijuana..? hehehehe marijuana is important think shares make the associations of SK And song Pesta.....that is true picture all day long we are , and yes correct, it is true always in a condition getting drunk before show...that is my weakness....hehehehe

Sound gitar Andre Tiranda begitu terilhami oleh Slayer, melodinyapun menyayat-nyayat. Keren sekali…sepintas saya denger seperti Kerry King yang bermain gitar di Podium. Setelah saya lihat di photo personel, nah loh Kerry King kok gondrong???Malah mirip Thomas Jorgi

Terimakasih bro ..saya merasa ga layak dibandingkan dengan “King Kerry”,tapi benar sekali...Slayer menjadi bagian dari hidup saya dalam jangka waktu lama, jadi udah nempel di kuping dan hati saya
hehehehe, wah janganThomas Jorgi dong..dia kan ga doyan cewek...hehehehehehe


Sound guitar of Andre Tiranda is so inspired by Slayer, his melody like big cut that so amazing …the sound likes Kerry King which play guitar in Podium cursorily. After I see in the photo member, Kerry King wearing long hair??? Look like Thomas Jorgi

Thank you bro .. I feel the compared to not competent with " King Kerry", but the real is true...Slayer become the part of my life in long time, getting part of my liver and ear hehehehe, Thomas Jorgi oh no..he don’t like woman...hehehehehehe

Yudi Bebek punya band Authority, apa masih berlanjut?

Yudi Bebek udah memutuskan cabut dari Authority pas dia menerima tawaran
kami buat bergabung di SK, dan Authority setau gue udah bubar...


Yudi Bebek have a band Authority, is still continue?

Yudi Bebek decides to leave Authority even he joint force with SK and Authority was R.I.P now...


Untuk Japra, Masih kuliah di IKJ?semester berapa?Saya sangat suka pattern vocal Japra. Begitu terbaca, dan asik jika di bikin CD karaoke. Di album Podium ini juga sudah semakin garang saja, backing vocal yang rapat. Sekelas dengan band-band bule…
Apa kamu setuju Cryptopsy ganti vocal, gimana komentar kamu pada album baru mereka yang menampilkan vokalis lama mereka, Lord Worm???

Berhubung Japra ga ada disini jadi gue wakilin dia deh dengan jawaban yang gue tau langsung dari dia...Japra udah selesai kuliah di IKJ, sekarang udah kerja sebagai desainer grafis, dan dia sangat ga setuju Lord Worm masuk Cryptopsy lagi, dia paling suka Mike di Salvo soalnya hehehehehe

For Japra, he still studies in IKJ? What is level? I really like his pattern vocal. It is so read, and really great to making a CD karaoke. He is very insane in Podium, the backing vocal look amazing. Same class with foreign bands…Do you agree with Cryptopsy changed their vocal, give me your comment about their new album who presenting their old vocalist, Lord Worm

By the way Japra is not here i become answering his question which i direct know from him...Japra just finished his studies in IKJ, he is working as graphical desainer now, and he very no agreed when Lord Worm enter the Cryptopsy again, he most like Mike Salvo hehehehehe

Ok, saya rasa cukup untuk edisi ini. Terima kasih untuk waktunya. Ada pesan untuk pembaca?

Thanks juga Sastrawan, sukses buat zine lo ini ya dan untuk teman2 pembaca PLEASE....KEEP METAL ALIVE!!!

Ok, I feel last for this edition. Thank for the time. There is message for the reader?

Thanks also for Sastrawan, successful for this zine and for all of reader....KEEP METAL ALIVE !!!


Siksakubur Letter Correspondence
PO BOX 69110 / JATPK / 13069
Jakarta 13710
Indonesia

Siksakubur Order Contact / Website Contact / Overseas Contact to
Yudi : brutalside (@) siksakubur.net / admin (@) rottrevorerecords.com

Siksakubur Interview Contact to
Andre : andre (@) siksakubur.net

Siksakubur Booking Contact to
Mario : moeg_moeg (@) siksakubur.net or call to +6281808903888 (Call only No SMS !!)

Interview with Siksa Kubur Interview with Siksa Kubur Reviewed by I Nyoman Sastrawan, SE on 12:21 PM Rating: 5
Powered by Blogger.